Tabiat Buruk Waktu Memandu

Salam semua..
sejuk tak skang?..sejuk kan..aduh la…tido malam skang ni selesa yang amat..sampai nak bangun g keje pun malas…dapat lak kalo pagi tu hujan..pergh..memang nak tarik je balik selimut tu tapi nye..mari kene pegi keje…

tadi waktu driving balik dari keje…singgah jap beli jambu batu yang rega rm1 tu…dan seperti bese..dengan perangai tak semegah aku tu..mari bawak kete sambil makan jambu..

tak ke bagi korang benda ni bahaya untuk di lakukan..tapi aku macam sangat tak sabar nak makan…n dah banyak kali pun macam tu…singgah kat petronas,beli pringles..pastu mari terus makan sambil sebelah tangan pegang stereng keta..n sebelah tangan lagi suap makanan kat mulut…memang bahaya wey..tapi aku suke wat camtu..muahahaha…

lagi pun, skang ni ade kempen kat HOT Fm pasal antara tabiat buruk semasa memandu adalah sikap sesetengah wanita / lelaki yang suke duk belek2 muka kat cermin pandang belakang waktu kat trafik lite…dushhhhh…bile dengar je kempen tu kuar kat radio..aku macam ok..kaedahnye aku le yang sesetengah wanita tu..hehe…bukan pe..bahaya gak ni tau..because out of sudden takut korang terhentam kete depan…mane le tau..

macam sila banyak je kot tabiat buruk aku waktu memandu..sila takut…

“KUALA LUMPUR, 3 Sept (Bernama) — Kaji selidik Rakyat Malaysia Bersatu Untuk Keselamatan Jalan Raya (Mufors) mendapati tabiat mengekori kenderaan hadapan pada jarak yang amat dekat serta tidak menggunakan lampu isyarat pada kenderaan merupakan dua tabiat buruk kalangan pemandu kenderaan di Malaysia yang amat meyakitkan hati ramai.

Menurutnya berdasarkan kaji selidik online yang membabitkan 1,000 peserta, sebanyak 11.2 peratus (112 peserta) merasakan tindakan mengekori kenderaan pada jarak dekat, termasuk ‘mendesak’ kenderaan di hadapan itu supaya memberi laluan, merupakan tabiat buruk yang amat meyakitkan hati mereka.

“Sementara itu sebanyak 11.2 peratus (112 peserta) lagi merasa amat berang dengan pemandu-pemandu yang tidak memberi isyarat menggunakan lampu ‘signal’ semasa mereka seharusnya berbuat demikian dalam keadaan tertentu ketika memandu,” kata Pengerusi Mufors Noorizah Abdul Hamid, yang juga Pengarah Urusan Plus Expressways Bhd dalam satu kenyataan di sini Khamis.

Beliau berkata sembilan peratus daripada peserta kaji selidik itu pula merasakan aksi Mat Rempit amat meyakitkan hati, manakala 8.8 peratus lagi marahkan mereka yang memandu perlahan di lorong kanan jalan.

“Terdapat 15 lagi tabiat buruk yang disenaraikan dalam kaji selidik itu, yang termasuk tidak mematuhi lampu isyarat jalan, memandu laju, memandu di laluan kecemasan, membuat pusingan-U di tempat yang tidak dibenarkan, melintas jalan sesuka hati, meletak kenderaan sesuka hati, dan menggunakan telefon bimbit ketika memandu,” katanya. “

ni petikan aku dapat dari http://www.ehoza.com/v4/forum/isu-semasa-2009/68618-mufors-rumus-tabiat-tabiat-buruk-pemandu-msia.html

hoho….dan satu lagi..aku memang amat gemar sekali menggunakan tepon bimbit di kala memandu…adoi la..memang tak selamat sape yang naik kete ngan aku..hehe….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: